Alla inlägg under april 2014

Av Mathilda - 30 april 2014 17:57

Så här matar vi våra kaniner:

1- hämtar matskålarna

2- Går till garaget där maten finns. Just nu är kaninerna ute och maten har vi då i garaget.

3- lämnar maten (såklart) haha!

När jag lägger i höet så "struntar" Vida med det till att börja med. Bara Kasper som kommer och äter. Kasper är min lillebrors kanin.
Vida tänker säkert:
- Jag tänker allt vänta med höet tills pelletsen är slut, mums!
Jag säger:
- Kom Vida så får du pellets om du vill ha!
Jag ställer ner pelletsen och gissa vem som kommer rusande efter pelletsen? Jo, Vida såklart! För Kasper var det bara att typ vända sig om eftersom han stod och åt hö!
Haha, roligt!

Min lillasysters kanin får ca 1 dl pellets och hö.
Kaspers och Vida får ungefär 1 dl pellets och hö.

Såklart får dem vatten också!
Härlig och fin bild på Vida!

Av Mathilda - 30 april 2014 17:21

Inlägget som bara handlar om allt! Sitter just nu i soffan. Tänkte göra ett inlägg till er! Kollade på Misslisibell. Jättebra kanal som jag tipsar om! På youtube heter hon Misslisibell. Kika gärna hennes blogg- misslisibell.se. Riktigt bra blogg med! ;)

Har tänkt att göra en Mathilda Tipsar. Där jag kan tipsa om allt! Vad det gäller hästar, sminkprodukter och t ex olika låtar. Denna gången tänkte jag tips er om en huva ifrån Hööks. ( Hööks.se )
Den är röd och passar väldigt bra till Lucky. Vet inte om den passar till typ B-ponnys också med ja, ja. :)

Denna huva matchar även bra till ett rött schabrak och ett par röda benskydd!

Och glöm inte av! Hööks har just nu 15% rabbat på alla flug- och eksemtäcken!

Av Mathilda - 30 april 2014 07:02

Tröja- Lindex
Byxor- KappAhl
Stickad tröja- Lindex

Hoppas ni gillade dagens outfit!

Av Mathilda - 29 april 2014 18:53

Hoppas ni läste och förstod vad det förra inlägget handlade om. En viktig sak som ALLA bör tänka på. Ska fundera ut ett till sådant liknande inlägg. Inte just om mobbing osv utan ett annat lite mer läsvärdare inlägge och lite mer längre. Och inte korta; som detta. ;)
Det kommer komma upp ikväll ELLER imorgon. Ska kanske se klart på Ryttareliten sen. Ska även efter detta inlägget hoppa in i duschen.

Har inga läxor idag. Lämnade in alla läxor idag och får nya läxor imorgon. Dock ingen matteläxa eftersom vi är lediga tors å fre. Roligt men ändå tråkigt för oftast brukar vi ha rätt så roliga läxor.

Någon gång under maj kommer förmodligen en ny Header komma upp och lite olika nya designer och så. Har inte planerat något särskilt hur den ska se ut osv. Men nu tänkte jag verkligen jobba med den så att den ser fin ut, bra, att man kan läsa texten lätt; det får inte vara för stor text, och inte för liten. Tycker även att det är bra om den ser "välkomnande" ut. En viktigt del som jag tänker lägga ner mycket tid på. Ni får självklart komma med idéer. Hur tycker ni att den nya designen ska se ut.

Är fortfarande otroligt glad hur många som besöker min blogg! Eller hur många sidvisningar jag har! Tack

Av Mathilda - 29 april 2014 16:15

...och det är jag tacksam för.
Finns 1000-tals flickor och pojkar i som blir mobbade, dagligen! Framför allt i skolan. Och det är skolan som MÅSTE ansvara för att detta inte förekommer. Skolan ska vara en trygg plats för alla.
Tycker det är FRUKTANSVÄRT att mobba! Varför ens göra det? Finns det egentligen någon anledning till att göra det. Säger man sluta eller ett nej så betyder det just DET! Inget annat!

Man kan läsa i olika tidningar att folk blivit "utstötta". Alla ska få vara med!
A . L . L . A
Fattar inte vitsen med att hålla på mot folk på det viset.
Jag har aldrig fått en "dum" kommentar, och det är jag tacksam för. Väldigt.

Det är nästan att ord kan såra någon person mer en ett slag. Kanske sårar det på olika sätt.
Ett slag får man mer ont på "kroppen".
Ett ord gör ont INNE i kroppen.
Båda sakerna är fruktansvärda, fast på olika sätt.
Man behöver inte slå, säga dumma saker för att det ska göra ont.

Av Mathilda - 28 april 2014 20:29

Tänkte tipsa er om en riktigt bra bok!
Den heter "Världens elakaste fröken".
Så här står det på baksidan av boken:

"Mellanstadieläraren Karin Karlsson hatar barn. Hon är storsint nog att hata alla barn, stora som små, söta som fula, pojkar som flickor. När tre nya elever börjar i klassen bestämmer Karin Karlsson sig F ör att sätta dem på plats - en efter en.
Till en början går allt enligt planerna."

Har inte läst ut hela med den är verkligen JÄTTEBRA! En av de bästa böckerna jag läst tipsar er STORT om den boken. Boken har jag lånat på ett bibliotek.

Författaren heter Petter Lidbeck.

Går säker att köpa i en bokaffär eller liknande, eller beställa på nätet.

SÖK PÅ - Petter Lidbeck "Världens Elakaste Fröken" så får ni fram massvis med resultat. Tror även att det fanns en sida där man kunde köpa den på. Billigt och bra!

Av Mathilda - 28 april 2014 15:55

Precis landat hemma efter vart i skolan. Rolig dag med genomgångar av matte, prat om ett "djurläger" och musik.
Snart ska min syster åka till ridskolan och rida!
Hoppas det går bra!
Hoppas även att ni gillade inlägget igår om Nervositet och fjärilar i magen ;).

Av Mathilda - 27 april 2014 20:34

Mina planer med Lucky. Vad är de egentligen? Somsagt så är Lucky ca 7 år och det är inte så gammalt.

På nästan varje ridpass jag har ridit henne så har vi tränat på galoppfattningar, något som behövs (behövdes) eller? Hon går mycket bättre nu och har verkligen stärkt upp galoppen. Förut var jag nästan tvungen att göra "pussljud" varje gång jag skulle fatta galopp med henne. Men, eftersom vi tränat på det varje gång så går det helt otroligt bra! Skötte sig galant idag med på ridpasset. Tränade på att sakta av i trav, sedan skritt till halt. Från halt till att komma upp i skritt och sedan trav. Gick väldigt bra och lyssnade på mig bra. Kan ibland vara lite "svårt" att få upp henne i trav efter man skrittat. Men det är något vi får träna på.

Somsagt över till det inlägget ska handla om. I sommar ska jag förmodligen vara med på ett ridläger med Lucky. Väldigt roligt ridläger och har varit på det 2 gånger innan. Så hoppas på att det blir något ridläger!

Ett utav mina mål är att hoppa en Clear Round på ungefär 50-60 cm. Är väldigt nervös utav mig. Så även fast jag gättegärna vill tävla så "vågar" jag inte.

En gång var jag med en kompis på en Clear Roundtävling, skulle hjälpa till osv. Men då hände det! Efter att jag hade hört hur banan var och hur den gick på 2 gånger kunde jag den! Så kanske inte behöver vara så nervös trots allt att jag ska glömma av hur banan gick! ;)

Så mina mål och planer med Lucky är:
*Hoppa en bana på 65-70 cm

* Vara med på ridlägret

* Delta i en Clear Roundtävling på 50/60 cm.

Hoppas ni gillade inlägget!

DET HÄR ÄR JAG


Hej, jag heter Mathilda och är 12 år gammal!

Jag har en kanin som heter Vida. Jag och min familj har en D-ponny som heter Ballinaclogh Lucky.
Min blogg handlar om hästar, ridning, kaniner, smink och en massa annat kul!

Hoppas du vill läsa den!

FRÅGA MIG

28 besvarade frågor

OMRÖSTNING

Hur tycker ni att det är att börja skolan igen?
 Jättekul! Längtar efter läxor
 Roligt, längtar mest efter kompisarna!
 Sådär
 Tråkigt

SÖK I BLOGGEN

KATEGORIER

ARKIV

BESÖKSSTATISTIK

INSTAGRAM

Följ mig på instagram. Där heter jag: @mathilda_012

Där uppdaterar jag dagligen om allt!


Ovido - Quiz & Flashcards